ΠΑΙΔΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ

ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

ΓΥΜΝΑΣΙΟ

ΛΥΚΕΙΟ

Mailing list
Αφήστε το e-mail σας και μείνετε ενήμεροι
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ "Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ"

Μουσική, Εικαστικά & Θέατρο


Μουσική, Εικαστικά & Θέατρο Μουσική, Εικαστικά & Θέατρο

ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η γνωριμία του ανθρώπου με τις τέχνες και τον πολιτισμό πηγάζει μέσα από την προσωπική του ανάγκη για έκφραση και δημιουργία. Η προσέγγιση του «μαγικού» αυτού κόσμου, της μουσικής, των εικαστικών και του θεάτρου, καλό θα είναι να ξεκινάει από την τρυφερή ηλικία των παιδικών χρόνων μέσα από ευκαιρίες και ερεθίσματα ώστε να μπορούν να κατανοήσουν τον φυσικό, κοινωνικό και πνευματικό κόσμο και να τον εκφράσουν καλλιτεχνικά.

Απόρροια της ενασχόλησης με σχετικές δραστηριότητες είναι αφενός να εξωτερικεύσουν τον μικρό «δημιουργό» που εκφράζεται συναισθηματικά, απελευθερώνει τη φαντασία του, μαθαίνει να συνεργάζεται, αποκτά αυτοπεποίθηση αλλά και σεβασμό για την προσπάθεια του άλλου και αφετέρου να εκπαιδεύσουν τον «καλλιεργημένο θεατή», που γνωρίζει τις μορφές της τέχνης, έχει εξοικειωθεί με τα είδη και την ορολογία, αλλά κυρίως έχει αναπτύξει κριτική σκέψη.  Επίσης επιδιώκεται η ενίσχυση της ευαισθησίας του παιδιού, η καλλιέργεια των αισθήσεων και των αντιληπτικών ικανοτήτων του και απόκτηση γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων.

Για όλους τους παραπάνω λόγους οι μαθητές/τριες του Σχολείου μας από τη νηπιακή τους ηλικία και καθ΄ όλη τη διάρκεια της σχολικής τους ζωής συμμετέχουν σε ποικίλες καλλιτεχνικές δράσεις σχετικές με τα εικαστικά, τη μουσική και το θέατρο, έρχονται σε επαφή με γνωστά έργα τέχνης, γνωρίζουν την αισθητική άλλων εποχών και κοινωνιών και προσπαθούν να δημιουργήσουν τα δικά τους έργα τέχνης.

Οι δραστηριότητες αυτές διδάσκονται από εκπαιδευτικούς της αντίστοιχης ειδικότητας σε χώρο κατάλληλα διαμορφωμένο. Κατά τη διάρκεια της χρονιάς οι «μικροί καλλιτέχνες» έχουν την ευκαιρία να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα των προσπαθειών τους μπροστά σε κοινό πραγματοποιώντας :

  • Θεατρικές παραστάσεις με κάθε ευκαιρία σχολικής γιορτής ή και στο τέλος της χρονιάς, όπου συμμετέχουν ως ηθοποιοί, χορευτές ή σκηνογράφοι
  • Χορωδίες με ρεπερτόριο από την μουσική μας παράδοση, τη βυζαντινή υμνολογία αλλά και την ευρωπαϊκή μουσική καθώς επίσης και σε ορχήστρα.
  • Εκθέσεις εικαστικών όπου οι «δημιουργοί» παρουσιάζουν τα έργα τους.

Το πεδίο των δραστηριοτήτων δεν περιορίζεται μόνο στα σχολικά πλαίσια, καθώς οι μαθητές μας συμμετέχουν και έχουν βραβευθεί σε πανελλήνιους, πανευρωπαϊκούς και παγκόσμιους διαγωνισμούς. Έτσι τα παιδιά εκφράζονται, καλλιεργούνται, μαθαίνουν, διασκεδάζουν και ανακαλύπτουν τον κόσμο των τεχνών. 

 ΜΟΥΣΙΚΗ

Στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού, το πρόγραμμα σπουδών της Μουσικής στηρίζεται στην εκμάθηση απλών κρουστών μουσικών οργάνων, στην εξοικείωση με τη μουσική γραφή και ανάγνωση, στο ομαδικό τραγούδι, στα μουσικοκινητικά παιχνίδια και στον αυτοσχεδιασμό, στόχοι που επιτυγχάνονται μέσα από ένα πολύπλευρο εκπαιδευτικό υλικό, που μεταμορφώνει τη διδασκαλία της μουσικής σε ένα παραμυθένιο κόσμο, τον κόσμο της μουσικής.

Το μεταλλόφωνο είναι το μουσικό όργανο που συντροφεύει τα παιδιά στα πρώτα τους μουσικά βήματα. Η χρήση του είναι απλή κι ευχάριστη και τα παιδιά μαθαίνουν να παίζουν γνωστά τραγούδια και μελωδίες απολαμβάνοντας τη χαρά της μουσικής δημιουργίας κι έκφρασης.

Στις μεγαλύτερες τάξεις του Δημοτικού το πρόγραμμα σπουδών γίνεται περισσότερο εξειδικευμένο. Οι μαθητές εξοικειώνονται με την τέχνη της μουσικής σε θεωρητικό επίπεδο, μέσα από τη διδασκαλία των βασικών αρχών της θεωρίας της μουσικής αλλά και σε πρακτικό επίπεδο, πειραματιζόμενοι σε κρουστά μουσικά όργανα, στο πιάνο και στη φλογέρα, με αποτέλεσμα να τους γίνει συνείδηση η μουσική σκέψη και δημιουργία. Η ακρόαση έργων της παγκόσμιας μουσικής φιλολογίας, το ομαδικό τραγούδι και τα μουσικοκινητικά παιχνίδια είναι αναπόσπαστα στοιχεία κάθε μαθήματος, προσφέροντας πλούσια ερεθίσματα στους μαθητές.

Η αίθουσα της μουσικής είναι μεγάλη και παρέχει ελευθερία για κίνηση, παιχνίδι και χορό. Είναι εξοπλισμένη με σύγχρονη ηχητική εγκατάσταση για τις μουσικές ακροάσεις, με κλασικό πιάνο και με αρμόνιο για τη συνοδεία του τραγουδιού, κιθάρα και πολλά κρουστά μουσικά όργανα για τον πειραματισμό και τη δημιουργική έκφραση των μαθητών.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Στην ιδιαίτερη αίθουσα των εικαστικών μαθημάτων η έμπνευση των παιδιών γίνεται δημιουργία.

Στην Α’ τάξη στόχος είναι η ένταξη του παιδιού σε μια νέα φιλοσοφία δημιουργίας, αυτή της προσωπικής και ελεύθερης έκφρασης. Σημεία, γραμμές και σχήματα εξελίσσονται σε εικόνες, που αποτυπώνουν τη φαντασία του παιδιού για στοιχεία της πραγματικότητας. Η φύση, η καθημερινότητα, τα συναισθήματα του παιδιού, παίρνουν μορφή σε λευκό χαρτί με μολύβι και χρώματα.  Στη χειροτεχνία το παιδί ανακαλύπτει τις δεξιότητές του μέσα από τη χρήση του ψαλιδιού και των χρωματιστών χαρτονιών, καθώς δημιουργεί τα πρώτα του κολάζ. Τέλος, μέσα από την πλαστική και με ομαδικές ή ατομικές εργασίες ο μικρός καλλιτέχνης γνωρίζει τον όγκο και τις ιδιότητές του.

Στη Β’ τάξη ακολουθώντας τις ίδιες βάσεις έκφρασης με την Α’ τάξη επεκτεινόμαστε στον απέραντο κόσμο της φαντασίας με διακοσμητικές εφαρμογές σε γράμματα, αριθμούς και αντικείμενα της καθημερινότητας.  Μαρκαδόροι, ξυλομπογιές, παστέλ και μολύβια ζωντανεύουν στο χαρτί την φαντασία του μικρού παιδιού, που αρχίζει μέσα από το βιβλίο μας να γνωρίζει μεγάλους καλλιτέχνες και το έργο τους και προσπαθεί να τους μιμηθεί με το δικό του τρόπο. Στη χειροτεχνία και μέσα από τη διαθεματικότητα κατασκευάζουμε μικροαντικείμενα, αλλά «αγγίζουμε» και το έργο του κεραμίστα, διακοσμώντας κεραμικά με ελεύθερο τρόπο έκφρασης, χρησιμοποιώντας πινέλα και χρώμα.

Η Γ’ τάξη ακολουθώντας τα «ρεύματα» της τέχνης εκφράζεται μέσα από τον πουαντιγισμό ή τον κυβισμό καθώς και με διακοσμητικά μοτίβα και κρυμμένες εικόνες  κάτω από ευθείες, καμπύλες ή τεθλασμένες γραμμές.  Ψηφιδωτά από γκοφρέ χαρτί ή χαρτόνι, μόμπιλε και αστείες φιγούρες που αλλάζουν μέσα από ένα διπλωμένο χαρτί, χρηστικά αντικείμενα με την τέχνη της χαρτοδιπλωτικής, αφρώδες υλικό και στένσιλ με σφραγιδούλες που φτιάξαμε εμείς από σφουγγάρι, ανεμολούλουδα και φιλοζωάκια είναι μερικοί σταθμοί στο ταξίδι μας στον κόσμο της χειροτεχνίας.

Με τη Δ’ τάξη τιμούμε την πολιτιστική μας κληρονομιά και ξεκινούμε ζωγραφίζοντας με τέμπερες κάποια χαρακτηριστικά μνημεία του τόπου μας, αλλά ταξιδεύουμε και πίσω στην ιστορία διακοσμώντας κεραμικά ερυθρόμορφα ή μελανόμορφα. Επιστρέφοντας στο «τώρα», γινόμαστε μικροί εικονογράφοι αλλά και συγγραφείς, αφού μέσα από μια ομαδική εργασία γράφουμε το δικό μας παραμύθι και το εικονογραφούμε.  Όμως με προθυμία και φαντασία φτιάχνουμε και τις δικές μας διαφημιστικές αφίσες. Ύστερα αφήνουμε τον Πάμπλο Πικάσο να μας οδηγήσει και δημιουργούμε τον δικό μας πίνακα παίρνοντας στοιχεία από τους δικούς του. Η βυζαντινή αγιογραφία, στη συνέχεια, γίνεται εμπνευστής μας μέσα από την τεχνοτροπία της Μακεδονικής και Κρητικής σχολής. Κολάζ, ψηφιδωτά, χαρτοδιπλωτική, κατασκευή κούκλας για κουκλοθέατρο, είναι μερικές χειροτεχνικές εργασίες μας.

Στην Ε’ τάξη το ταξίδι στον κόσμο των χρωμάτων συνεχίζεται. Αφού σταθούμε με περισσότερη επιμέλεια στα βασικά και δευτερεύοντα χρώματα και στον κύκλο των χρωμάτων, παρουσιάζουμε το κάθε χρώμα μέσα από ένα δικό μας κολάζ. Η αφίσα είναι μια αγαπημένη εργασία και για την Ε’ τάξη καθώς και το κολάζ με σχισμένα χαρτάκια και φυσικά το ψηφιδωτό. Αρχές της αρχιτεκτονικής με δημιουργία αξονομετρικού σχεδίου καθώς και μακέτας, όπως επίσης και αρχές της διαφήμισης με κατασκευή της συσκευασίας ενός προϊόντος της επιλογής μας. Ολοκληρώνουμε με την τέχνη της γελοιογραφίας που, όπως είναι φυσικό, ενθουσιάζει τα παιδιά.

Στην Στ’ τάξη αρχίζουμε να βλέπουμε σιγά σιγά προς το Γυμνάσιο.  Αρχές ελεύθερου σχεδίου, πίνακες ζωγραφικής γνωστών ζωγράφων, διαθεματική προσέγγιση θεμάτων, όπως ο πολιτισμός και τα έθιμα της πατρίδας μας, ζωγραφική και κολάζ για το περιβάλλον και την προστασία του. Ακόμη προσωπογραφία και αυτοπροσωπογραφία, γελοιογραφία και φωτοκολάζ καθώς και η τέχνη της φωτογραφίας είναι θέματα ενδιαφέροντα για τα μεγάλα παιδιά. Μακέτα και δημιουργία συσκευασίας προϊόντων καθώς και κατασκευή μαράκας εξασκούν το χέρι μας και τη δημιουργικότητά μας. Τέλος αρέσει πολύ στα παιδιά να ζωγραφίζουν το επάγγελμα που ονειρεύονται ν’ ακολουθήσουν.





Αρχική \ Βαθμίδες \ Δημοτικό Σχολείο \ Προετοιμασία για το μέλλον \ Μουσική, Εικαστικά & Θέατρο

active³ 4.8 · © 2000 - 2015 IPS Ltd · Όροι χρήσης